7 redenen waarom fysiek resultaat bereiken niet lukt

Je herkent het vast wel. Je stelt jezelf een fysiek doel, bijvoorbeeld 10 kilo afvallen voor de zomer. Echter, hoe vaak heb je deze doelstelling daadwerkelijk behaald of wel behaald maar vervolgens niet behouden? Mogelijk dat je in één of meerdere van de volgende valkuilen bent getrapt. RvK Lifestyle- en Bewegingsexpert kan je hierbij helpen.

  1. Van 0 naar 100

Nadat we eindelijk over die drempel zijn om te beginnen met een Lifestyle verandering, gaat het op het begin vaak goed. Je bent gemotiveerd en bent voornemens om je aan je vooraf opgestelde plan houden. Je sluit een sportschool-abonnement af en gaat vol goede moed 3 a 4 dagen in de week trainen. Echter, op de lange termijn zal dit niet werken omdat er geen opbouw in zit. Afvallen of spiermassa aankomen gebeurt niet in één week, maar is onderdeel van een Lifestyle verandering. Wanneer dit onderdeel is van je proces is de kans veel groter dat dit onderdeel wordt van je Lifestyle.

  1. Obsessie over het getal op de weegschaal

Omtrek metenVeel mensen houden hun proces in de gaten met alleen een weegschaal. Er zijn meer facetten die een rol spelen bij je gewicht, namelijk je vochthuishouding, hormoonbalans en spiermassa die je hebt opgebouwd. RvK Lifestyle- en Bewegingsexpert gebruikt verschillende vormen om de voortgang te monitoren: het vetpercentage meten, de omtrek van ledematen meten en jouw persoonlijke gevoel. Een positief gevoel bij het proces staat boven alles!

  1. Minder calorieën is altijd beter

Om af te vallen is een negatieve energiebalans nodig. Jezelf uithongeren heeft op de lange termijn waarschijnlijk geen zin omdat dit niet vol te houden is. Je wordt chagrijnig, hebt de hele dag honger en krijgt mogelijk te maken met andere fysieke ongemakken. Hierdoor krijg je te maken met het bekende Jojo-effect. En wie heeft het niet meegemaakt? Een gevarieerd voedingspatroon dat voorziet in je dagelijkse behoeften, maar wel zorgt voor een licht negatieve energiebalans heeft op de lange termijn een grotere kans van slagen. Zie het als een vuurkorf, waarbij het vuur je metabolisme (verbrandingssysteem) is. Om het vuur brandend te houden is er hout (eten) nodig.

  1. Jezelf ontzeggen van al je favoriete eten

Het ontzeggen van je favoriete eten kan negatieve emotionele effecten tot gevolg hebben met betrekking tot je gevoel bij je voedingsplan. Dat sommige dingen niet in je vaste voedingsplan zitten, hoeft niet te betekenen dat je ze nooit meer mag eten. Genieten van bijvoorbeeld een lekker dessert tijdens een etentje moet ook kunnen. Relax en geniet met mate(n).

  1. Geen plezier in de trainingen

Plezier trainenPlezier moet voorop staan bij het sporten, in ieder geval op dezelfde hoogte als de gestelde doelen waarvoor je traint. Daarom is het belangrijk dat het trainingsschema ook leuk en (op sommige punten) uitdagend is. RvK Lifestyle- en Bewegingsexpert stelt daarom samen met jou het trainingsschema op zodat je kunt aangeven wat je leuk en fijn vindt om te doen en wat niet. Ook humor is natuurlijk belangrijk in het proces van trainen. Met plezier sporten maakt de kans van slagen op het veranderen van je Lifestyle alleen maar groter.

  1. Gewichtstraining kan intimiderend zijn

Wanneer je voor het eerst gaat trainen en je hebt nog geen ervaring in de fitness kan het zijn dat zware gewichten intimiderend voor je zijn. Bij vrouwen is een vaak gehoorde angst vooraf dat ze bang zijn om te gespierd te worden. Nou dames, daarvoor hoeven jullie niet bang te zijn want het kost vele jaren training en voedingssupplementen om heel gespierd te worden. Daarnaast hebben vrouwen minder testosteron in hun lichaam dan mannen, wat de spiergroei bij mannen bevordert ten opzichte van vrouwen. Krachttraining zorgt wel voor een langere verbranding na het trainen en laat positieve (vet verbrandende) hormonen vrijkomen in het lichaam. Dit heeft zowel fysieke als mentale voordelen.

  1. Te weinig tijd nemen om te slapen

Voldoende slaapSlaap is een zeer belangrijk onderdeel van het proces naar het door jou gewenste resultaat. Tijdens je slaap herstel je het best van geleverde inspanningen en komen je lichaam en geest tot rust. Bij vrouwen zie je vaak dat ze niet lang genoeg slapen. Ze zeggen het later in te halen of niet nodig te hebben. Echter, vaak zien we dat dit niet lukt. Hierdoor herstel je niet voldoende en heb je te weinig energie voor je werk en trainingen. Probeer daarom een vast ritme met vaste tijden aan te houden om het beste resultaat voor je lichaam en geest te bereiken.

Referenties

Om zo fit als mogelijk de operatie in te gaan heeft Rik mij goed geholpen met al zijn kennis en ervaringen. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik na de operatie aan mijn rug weer snel kon gaan opbouwen en werken aan mijn doelen om weer terug op het voetbalveld te staan. Thanks Rik

Kim | Middelbeers

Rik is een motivator. Hij laat je altijd nét wat meer doen dan je eigenlijk van plan was. Hij maakt voor iedereen een persoonlijk schema, voor zijn of haar doel. Mijn doel was rugklachten verminderen en daar heeft Rik mij met de juiste oefeningen enorm mee geholpen!

Erwin | Oirschot

Rik geeft zijn trainingen met veel energie, variatie, aandacht en op zijn tijd een gezonde dosis humor. Hierdoor neemt mijn motivatie toe zodat ik mijn gestelde doelen kan behalen. Zo hebben we bijvoorbeeld mijn rugspieren versterkt waardoor ik in een korte trainingsperiode al veel minder last heb van mijn rugblessure.

Eline | Oirschot

Rik is een motiverende goedlachse trainer die altijd hard werkt om samen mijn doel te halen. Dankzij Rik’s geloof in mij en zijn goede trainingen heb ik mijn afval- en sportdoelen behaald. Niets is hem teveel gevraagd. Zo heeft hij zelfs samen met mij de Army Urban Run uitgelopen, wat voor mij een doel was. Mijn zelfvertrouwen en kennis van voeding en beweging heb ik aan hem te danken!